Rejestr umów ma zostać wprowadzony

Rejestr umów, którego wprowadzenie jest planowane 1 stycznia 2024 r. ma zostać wprowadzony. Ministerstwo Finansów pracuje nad systemem informatycznym i planuje szkolenia – lecz wyłącznie w zakresie obsługi systemu. Od strony merytorycznej wciąż nie wiadomo, która z instytucji będzie odpowiedzialna za wykładnię przepisów. MF takich kompetencji nie ma, a wątpliwości nie maleją.

Pierwotnie rejestr umów zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych miał wejść w życie 1 lipca 2022 r. Termin ten na ostatniej prostej został przesunięty – i to do 1 stycznia 2024 r. Zmiana została wprowadzona ustawą z dnia 9 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. W art. 12 tej ustawy znajdują się zmiany do przepisów ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.

Rejestr, dotyczący jednostek sektora finansów publicznych, ma obejmować umowy zawarte dopiero od dnia 1 stycznia 2024 r.

Ostatecznie w toku prac legislacyjnych nie zostały uwzględnione żadne postulaty merytoryczne – zatem próg wartości umowy wprowadzanej do rejestru pozostaje na poziomie 500 zł, a za błędy w rejestrze nadal grozić będą sankcje karne.

Na naszych szkoleniach analizujemy przepisy dotyczące rejestru umów w takim zakresie jak:

  • definicja umowy i zakres danych wprowadzanych do rejestru
  • wartość umowy, data i miejsce zawarcia umowy
  • ochrona prywatności w kontekście danych wprowadzanych do rejestru
  • organizacja pracy po stronie jednostek publicznych