Będą zmiany w rejestrze umów – aktualizacja [26.05.2022]

Aktualizacja [26.05.2022]: Komisja senacka rozpatrzy projekt ustawy. W zakresie rejestru umów na razie nie wprowadziła poprawek. Zatem – poniższy tekst pozostaje aktualny. Czekamy na uchwalenie ustawy przez Senat i dalszy ciąg procesu legislacyjnego.

Źródło:https://www.senat.gov.pl/prace/proces-legislacyjny-w-senacie/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawa,1334.html

12 maja 2022 r. Sejm przyjął zmiany w przepisach wprowadzających obowiązkowy rejestr umów w sektorze finansów publicznych.

Zmiany merytoryczne są kosmetyczne, pomimo wielu wątpliwości związanych z zakresem rejestru umów, podnoszonych przez ekspertów i przedstawicieli sektora publicznego.

Art. 12 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz niektórych innych ustaw przewiduje:

  • zmianę z 500 zł (brutto) na 5000 zł netto jako progu wartości umowy wprowadzanej do rejestru (w pierwotnej poprawce proponowano 1500 zł, w toku prac zwiększono tę kwotę)
  • usunięcie sankcji karnej związanej z nieprawidłowościami w zakresie rejestru – w to miejsce pojawia się sankcja dyscyplinarna w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (nowy art. 18ca)
  • skorygowanie kilku pomniejszych usterek.

Istotne jest za to przesunięcie terminu wprowadzenia nowego obowiązku – sam rejestr ma działać od 1 stycznia 2023 r., ale:

  • ministerstwa, urzędy wojewódzkie, KPRM oraz jednostki podległe i nadzorowane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej (jednostki w dziale) będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 października 2022 r.
  • jednostki samorządu terytorialnego, związki jst, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.
  • inne jednostki – będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 kwietnia 2023 r.

Projekt nie rozwiewa wątpliwości w zakresie większości problematycznych kwestii, jak na przykład:

  • ujmowanie w rejestrze umów nieodpłatnych
  • zasady wskazywania w rejestrze umów przychodowych dla jednostki
  • sposobu określenia wartości umowy zawartej na czas nieoznaczony
  • relacji ustawy o dostępie do informacji publicznej do rejestru umów
  • granic ochrony prywatności osób fizycznych w rejestrze umów
  • i wiele innych

Omawiamy je na naszych szkoleniach, o których informacje znajdziecie Państwo na naszej stronie https://turcus.pl/szkolenia/.

Na szkoleniach można również dowiedzieć się, jak modelowo należy zorganizować pracę jednostki w celu przygotowania do wprowadzania danych w rejestrze.

Ustawa teraz musi zostać zaakceptowana przez Senat.

Przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie można śledzić na stronie: https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2186.