Negocjacje z sektorem publicznym – poradnik wykonawcy w Rzeczpospolitej
W ramach cyklu Przetargi publiczne – poradnik, w dodatku do Rzeczpospolitej przybliżyliśmy wykonawcom zasady prowadzenia negocjacji z sektorem publicznym.
W artykule omawiamy między innymi zasady negocjacji w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami – prowadzonym na podstawie art. 275 pkt 2 PZP.
W artykule stawiamy tezę, że mimo że zamawiający w tym trybie decyzję o prowadzeniu negocjacji podejmuje po otrzymaniu pierwszych ofert, to decyzja taka nie powinna być uznaniowa. W specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) powinny być wskazane określone warunki prowadzenia negocjacji, którymi mogą być np.:
- wszystkie oferty przekroczyły kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia,
- żadna z ofert nie osiągnęła np. połowy punktów w ramach kryteriach oceny ofert za zaoferowanie jakościowych parametrów,
- żaden z wykonawców nie zaoferował określonego parametru, punktowanego w ramach kryteriów oceny ofert.
Są to warunki przykładowe, ale w razie ich wystąpienia, zamawiający będzie uprawniony do prowadzenia negocjacji. Trzeba zwrócić uwagę, że całkowicie uznaniowa decyzja zamawiającego mogłaby zagrażać konkurencyjności postępowania i powodować naruszenie zasad równego traktowania wykonawców przez zamawiającego.
Zauważamy też, że w praktyce, tryb podstawowy w wariancie z art. 275 pkt 2 PZP, nie będzie procedurą optymalną dla przedsiębiorców. Wykonawca zapraszany do negocjacji nie może oczekiwać ze strony zamawiającego żadnych ustępstw. Oczekuje się od niego natomiast złożenia w ofercie dodatkowej lepszych parametrów niż oferowanych pierwotnie. Dodatkowo, konkurencja będzie już po otwarciu ofert wstępnych znała cenę jego oferty. Strategia ofertowania w takim trybie jest zatem dla wykonawcy sporym wyzwaniem.
O tym i o innych procedurach negocjacyjnych w artykule dostępnym na stronie: https://www.rp.pl/abc-firmy/art35931581-jak-negocjowac-z-sektorem-publicznym-poradnik-wykonawcy (paywall).