Efektywność energetyczna szansą dla samorządów

Styczeń 2022 r. przyniósł nowe szanse w sektorze efektywności energetycznej – jednostki samorządu terytorialnego i inne jednostki publiczne mogą nie ujmować umów o poprawę efektywności energetycznej w długu publicznym. Dla samorządów jest to szczególnie istotne, gdyż takie umowy mogą nie być traktowane jak tytuł dłużny i nie obciążać indywidualnego wskaźnika obsługi zadłużenia, oczywiście pod pewnymi warunkami.

Formuła ESCO

Umowa o poprawę efektywności energetycznej może być zawarta w formule ESCO. W takiej umowie strony opisują ulepszenia, które prowadzą do poprawy efektywności energetycznej obiektu – może to być na przykład wymiana oświetlenia świetlówkowego na LED. Wybrany dostawca ESCO (wykonawca przedsięwzięcia) wykonuje te ulepszenia na pierwszym etapie realizacji umowy.

Umowa określa także wielkość efektu energetycznego, do którego uzyskania zobowiązuje się w ramach umowy dostawca ESCO. Taki efekt jest wyrażony w jednostkach technicznych – może to być określone roczne obniżenie zużycia energii cieplnej w budynku. Efekt jest przeliczany na wartości pieniężne, na podstawie określonych w umowie mechanizmów i jest efektem deklarowanym w umowie przez dostawcę ESCO. W “czystym” modelu ESCO oszczędności równoważą się z wynagrodzeniem należnym dostawcy ESCO.

Realne oszczędności

Co ważne, ESCO nie opiera się na efektach deklarowanych, istniejących tylko na papierze. Zakłada też pomiar rzeczywiście uzyskanych wyników. W umowie znajdzie się metodyka obliczania rzeczywiście uzyskiwanych efektów energetycznych. Rzeczywisty poziom oszczędności wpływa natomiast na poziom wynagrodzenia, które otrzymuje dostawca ESCO. W razie niedoboru oszczędności (różnicy między oszczędnościami deklarowanymi a rzeczywistymi), jego wynagrodzenie zostanie obniżone na zasadach opisanych w umowie.

Finansowanie takiego projektu jest zapewniane przez dostawcę ESCO.

Korzyści dla jednostki publicznej

Model ESCO ze  zwrotem z oszczędności daje klientowi pewność, że projekt jest dla niego bezpieczny i neutralny kosztowo, gdyż gwarantowany efekt zostanie uzyskany albo wprost, albo poprzez połączenie oszczędności i kar umownych.

Udzielenie wieloletniej gwarancji uzyskania efektu przez wykonawcę zmusza go do zaprojektowania i zastosowania nowoczesnych rozwiązań i trwałych, dobrych jakościowo produktów. Inne podejście będzie skutkowało zarówno trudnością w uzyskiwaniu oszczędności w sytuacji źle działających systemów i urządzeń, jak i zwiększonymi kosztami ich naprawy i wymiany.

Kolejnym argumentem jest uzyskiwanie większej odporności na wzrost cen energii w czasie. Efekt jest gwarantowany w jednostkach technicznych co powoduje, że wzrost cen energii zwiększa jego wartość finansową – czyli „uniknięty koszt” energii.

Dodatkowo, wybór dostawcy dokonywany jest w bezpiecznym, konkurencyjnym trybie z wykorzystaniem prawa zamówień publicznych.

Więcej o ESCO

Więcej na temat umów o poprawę efektywności energetycznej, finansowanej przy wykorzystaniu środków prywatnych możecie Państwo przeczytać w artykule, który znalazł się na łamach Rzeczpospolitej. Autorami artykułu są r.pr. Małgorzata Gołyńska-Minkiewicz oraz Marek Tobiacelli – uznany ekspert w zakresie realizacji projektów dotyczących efektywności energetycznej. Link do artykułu znajduje się poniżej (paywall):

https://www.rp.pl/zadania/art36284371-efektywnosc-energetyczna-w-sektorze-publicznym-nowe-otwarcie-1